De Vrije Klasse op een rijtje

In 2023 zijn we gestart met de Vrije Klasse. Voor wie is deze? Hoe kom je er in, of er weer uit? In deze post lichten we het toe. Onderaan nog eens de toelichting waarom we er een Vrije Klasse bij krijgen.

𝗩𝗼𝗼𝗿 𝘄𝗶𝗲?
    • Sloepen uit de Hoofdklasse (HK) en 1e Klasse (K1) die in 2022 niet aan 6 genomineerde wedstrijden hebben deelgenomen. Tenzij degradatie op basis van wattage naar K2;
    • Promoverende sloepen uit K2, die geen 6 races hebben geroeid;
    • Alle sloepen (HK/K1/K2) die uit eigen keuze een heel seizoen in de VK willen uitkomen;
    • Nieuwe en verkochte sloepen (muv HK);
    • HK/K1/K2 sloepen die incidenteel een wedstrijd niet in hun eigen klasse willen uitkomen. Bijv vanwege sloepuitleen, veel invallers, verschillende teams in 1 sloep, enz;
    • Uitzondering: HK sloepen mogen in HK genomineerde wedstrijden niet voor de VK kiezen.
    • Per 2024 komen HK sloepen alleen nog tijdens HK-genomineerde wedstrijden uit in de HK. Bij wedstrijden die niet HK genomineerd zijn, bestaat er geen HK meer. HK sloepen nemen daar deel in de VK.
 
𝗢𝗽𝘇𝗲𝘁
    • Deelname mogelijk aan alle wedstrijden;
    • Geen verplicht aantal wedstrijden;
    • Geen puntentelling, geen klassement;
    • Per wedstrijd kunnen sloepen uit de reguliere klassen (HK/K1/K2) bepalen of zij in hun eigen klasse, of in de VK willen roeien;
    • Bij elke wedstrijd komt er een aparte VK uitslag;
    • De prijsuitreiking is -net als nu- aan de wedstrijdorganisaties zelf.
 
𝗧𝗼𝗲𝘁𝗿𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗩𝗞
    • Wanneer een sloep zich op basis van geroeide wattages in 2023 plaatst voor de 1e klasse of hoofdklasse 2024, maar geen 6 genomineerde wedstrijden heeft geroeid;
    • Elke sloep in elke klasse kan voorafgaand het seizoen aangeven het hele seizoen in de VK uit te willen komen.
 
𝗨𝗶𝘁𝘁𝗿𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗩𝗞
    • Overgang naar HK of K1, na een jaar waarin minimaal 6 genomineerde wedstrijden zijn geroeid. Het maakt niet uit voor welke klasse deze 6 genomineerd zijn. Indeling in HK of K1 op basis van gemiddeld wattage;
    • Overgang naar K2, na een jaar waarin het gemiddeld wattage passend is bij K2. Ongeacht het aantal deelnames.
 
𝗔𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿𝗴𝗿𝗼𝗻𝗱
De Vrij Klasse, het klinkt ingewikkeld, het is even wennen. Waarom doen we dit ook al weer?
De competitie loopt elk jaar tegen een aantal issues aan. Deze hebben we verzameld en er over nagedacht hoe we deze op kunnen lossen.
 
𝗜𝘀𝘀𝘂𝗲𝘀
    • Competitiedeelname is geen keuze, maar verplichting, terwijl niet elke sloep aan het klassement mee wil doen;
    • Onbedoelde klassementsbeïnvloeding door sloepen die niet aan de competitie deelnemen;
    • Dezelfde prestatie wordt in verschillende wedstrijden verschillend beloond door sterk wisselend aantal deelnemers;
    • ‘Verkeerde’ klasse-indeling door sloepen die maar aan enkele races deelnemen die toevallig zwaar en lang zijn en een relatief laag wattage opleveren. Of andersom;
    • ‘Verkeerde’ indeling nieuwgebouwde sloepen. Deze worden bij gebrek aan wattages nu standaard ingedeeld in K1. Dit blijkt voor ca 80% van de sloepen achteraf niet de juiste klasse;
    • ‘Verkeerde’ indeling verkochte sloepen. Deze worden nu in principe geplaatst in de laatstgeroeide klasse. Vaak niet de klasse waarin het nieuwe team thuishoort;
    • ‘Verkeerde’ indeling door nieuwe teamsituatie. Je plaatst je voor HK, maar in de winter stopt een deel van je team en is de HK daardoor ineens te hoog gegrepen;
    • Onoverzichtelijk. In HK en K1 is het altijd onduidelijk wie voor het klassement gaan en wie niet. Door 6 verplichte wedstrijden is dit veel duidelijker;
    • Tussentijdse herindeling. Het is voor zowel de betrokken sloep, als de concurrentie nooit leuk als een sloep tijdens het seizoen wisselt van klasse. Deze zal sterk gereduceerd worden;
    • Uitslagbeïnvloeding door veel inleners. Als je veel inleners hebt en bent daardoor sterker of zwakker dan normaal, is de VK een incidenteel alternatief zonder klassementsgevolgen;
    • Uitleen of ruilen sloep. Wanneer er van sloep geruild wordt of deze wordt uitgeleend, heeft dat onbedoelde gevolgen voor wedstrijduitslag, klassement of zelfs klasse-indeling. Door deel te nemen aan de VK wordt dit voorkomen;
    • Meerdere teams in 1 sloep. Een sloep kan nu maar in 1 klasse uitkomen. Bij meerdere teams die in dezelfde sloep roeien, komen er daardoor teams in de verkeerde klasse uit. Met als gevolg invloed op wedstrijduitslag, klassement, startpositie en klasse-indeling. Er kan nu gekozen worden voor 1 reguliere klasse, en daarnaast de VK.
𝗢𝗽𝗹𝗼𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴?
Al deze issues bij elkaar leverde uiteindelijk het plan voor de Vrije Klasse op. Dit plan is uitgebreid beoordeeld, getoetst en bijgeschaafd door de FSN en veel betrokken sloeproeiers. Het concept is in 2019 en 2020 gepresenteerd in de Wedstrijdorganisatievergadering en de ALV.
 
𝗠𝗲𝘁 𝗲𝗹𝗸𝗮𝗮𝗿
In 2020 is het plan na stemming in de ALV door 81% van de leden aangenomen. Dat geeft ons vertrouwen om het in te voeren. De Vrije Klasse is dus een plan voor en door sloeproeiers, bedoeld om de competitie eerlijker en passender te maken voor alle teams.
We snappen heel goed dat het even wennen zal zijn. Voor ons als wedstrijdcommissie ook. We zullen ongetwijfeld tegen verbeterpunten aan gaan lopen. Die horen we, inclusief oplossing, graag van jullie en daar gaan we dan serieus mee aan de slag. Wat niet werkt, daar stoppen we mee. Wat beter kan, gaan we veranderen. Wij zijn er immers voor jullie.
 
𝗚𝗼!
Stilstand is achteruitgang. Deze prachtige sport groeit en evolueert. Laten we met z’n allen met een toekomstgerichte, positieve mindset de Vrije Klasse omarmen. Zo hebben de eerste sloepen die uit eigen beweging voor de Vrije Klasse kiezen zich al gemeld.
 
Laten we vooral kijken naar de oplossingen en mogelijkheden die het biedt. Voor onze sport als geheel, en wellicht ook voor jouw eigen team.

Heb je een vraag?

Stel je vraag door ons een mail te sturen of het contactformulier in te vullen.

Heb je een vraag?

Stel je vraag door ons een mail te sturen of het contactformulier in te vullen.