De Bekwame Stuur

Veiligheid aan boord: De Bekwame Stuur

Vaak beseffen we niet goed genoeg dat er aan boord van de sloep onveilige situaties zijn of kunnen ontstaan. Overigens begint veiligheid al voordat je aan boord stapt: Gladde steigers, losliggende lijnen, slechte verlichting, boten die (te) ver van de kant liggen…… Allemaal potentiële oorzaken van een onbedoelde valpartij met mogelijk letsel! 
  • De stuurman kent de verantwoordelijkheden, neemt de juiste voorzorgsmaatregelen en kent de wettelijke verplichtingen.
  • De stuurman bepaalt altijd of er wel of niet gevaren kan worden. Onderschat nooit de (weers)omstandigheden
  • Als de stuur besluit uit te varen, maar je twijfelt als roei(st)er, dan mag je altijd besluiten niet mee te gaan met een training of wedstrijd. De stuur en overige roei(st)ers dienen dit besluit ook altijd te respecteren., dus probeer iemand die besluit niet mee te gaan niet over te halen om toch mee te gaan. Groepsdruk kan iemand besluiten doen nemen die ze anders niet zouden nemen. Zodra de sloep los is van de kant moeten commando’s van de stuur opgevolgd worden (BPR Artikel 1.03)
  • Zorg voor voldoende en juiste uitrusting aan boord. 
  • Zorg ervoor dat minimaal twee andere opvarenden naast de stuurman weten wat zij/hij moeten doen mocht de stuur iets overkomen. 
  • Als de sloep stilligt aan de kant of langszij een andere boot, nemen we de dollen uit de dolhouders. Hiermee voorkom je dat iemand op een dol kan vallen met mogelijk ernstig letsel tot gevolg. 
  • Veiligheid begint al op de wal; een gladde steiger of losliggende lijn kunnen valpartijen veroorzaken. En veiligheid eindigt pas na het verlaten van de haven na een training! 
  • Zorg dat de bemanning bekend is met te nemen maatregelen bij een calamiteit. Bij voorkeur kennen minimaal 2 roeiers de noodsignalen en noodprocedures.
  • De stuurman draagt bij voorkeur altijd een (zelfopblazend) reddingsvest, zeker in de koude periode najaar/winter/voorjaar. Zie pagina ‘reddingsvesten’
  • Zorg dat de bemanning weet wat te doen bij onverhoopt omslaan of vol water slaan van de sloep. Wees alert op onderkoeling.
  • Zorg dat tijdens het roeien alle landvasten, lijnen etc netjes opgeschoten worden, zonder knopen en weer klaar voor gebruik. Idem voor stootwillen/fenders. 
  • Roei je in het donker? Zorg dat je zichtbaar bent! Zorg voor de juiste navigatieverlichting, en ken de noodsignalen. Neem in het donker altijd reddingsvesten mee! Of beter; trek de reddingsvesten aan bij roeien in het donker. Zie pagina ‘reddingsvesten
  • Tijdens FSN wedstrijden is aan boord hebben van reddingsvesten verplicht, maar waarom zou je ze tijdens trainingen ook niet aan boord hebben? Tijdens een groot deel van het jaar zijn de watertemperaturen (te) laag, en kan iemand die overboord slaat snel onderkoeld raken. De stuurman kan altijd een reddingsvest dragen, en losse vesten om snel achter iemand aan te gooien in het water is geen overbodige luxe. 
  • Zorg voor EHBO kennis & materialen aan boord, waaronder voldoende reddingdekens voor alle bemanningsleden waarmee je een persoon kunt beschermen tegen onderkoeling of oververhitting. 
  • Zorg voor een reservevoorraad water aan boord, tijdens warme zomerdagen kan een tekort aan water ernstige gevolgen hebben. 
  • Inspecteer regelmatig de sloep en let op loszittende delen, scherpe randen etc. Zorg dat deze gerepareerd, beschermd en/of vervangen worden. 
  • Voorkom uitglijden aan boord, en breng antislip aan op die plaatsen waar mensen ook lopen. Controleer ook regelmatig de steiger, en zorg dat deze schoon en veilig is. 
  • De stuur moet toezien op veilig bewegen aan boord, dus nooit vanaf de kant in de sloep springen, nooit rennen aan boord, en altijd één hand voor jezelf en één hand voor het schip. Dus nooit materialen met twee handen rondsjouwen aan boord. 
  • Overweeg het meenemen van een marifoon (hiervoor is wel een certificaat nodig), zodat scheepvaart snel is op te roepen bij een calamiteit. Op open water en water met veel scheepvaart geen overbodige luxe! 
  • Stop je mobiele telefoon in een waterdichte hoes of case, en voorzie deze van een drijver. Zorg dat de KNRM app erop staat, en bij voorkeur goede navigatie en weer apps.
  • Wellicht overbodig om te noemen, maar het wettelijk toegestane alcoholpromillage voor schippers bedraagt 0,5 promille en geldt voor alle schippers en voor degenen die aan het roer staan. Iedereen die een schip bestuurt moet scherp en alert zijn. Ga voor zeker en drink geen alcohol als stuurman van een sloep, je hebt de verantwoording voor 6 tot 12 overige opvarenden en alle andere schepen in je buurt!
 
De trainingen
De trainingen zijn samengesteld en worden gegeven door leden van de FSN Veiligheidscommissie en hebben als doel  de veiligheid op en naast het water te vergroten en meer bewustzijn te creëren van alles wat je op het water tegen kunt komen. Het programma omvat o.a. de volgende onderwerpen:
 
  • Voorbeelden  van incidenten op het water
  • Ervaringen delen over veiligheidsincidenten
  • Vaarwater analyse
  • Verantwoordelijkheden stuurman/-vrouw
  • Verkeersregels op het water
  • Licht- en dagtekens
 
Wil je ook aan een training deelnemen? Meld je aan! Houd het nieuws op deze site in de gaten of er trainingen gepland staan.

Heb je een vraag?

Stel je vraag door ons een mail te sturen of het contactformulier in te vullen.